Enerji Verimliliği İçin 2030'a Kadar 20 Milyar Dolar Yatırım
Bu görsel yapay zeka teknolojileri kullanılarak oluşturulmuştur. Görsel haber içeriğini temsil etmek amacıyla hazırlanmıştır.
- Bakan Bayraktar, 2030'a kadar enerji verimliliğine 20 milyar dolar yatırım yapılacağını duyurdu.
- Enerji dönüşümü ve enerji güvenliğinin birlikte yürütülmesi gerektiği belirtildi.
- Türkiye, yenilenebilir enerji kapasitesini 2035'te üç katına çıkarma hedefi koydu.
- Küresel elektrik talebindeki artış, yeni bir piyasa tasarımını zorunlu kılıyor.
Enerji Dönüşümü ve Güvenliği Bir Arada İlerlemeli
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Alparslan Bayraktar, Londra İklim Eylemi Haftası kapsamında düzenlenen COP31-IEA Üst Düzey Enerji Dönüşümü Diyaloğu toplantısında konuştu. Toplantıya COP31 Başkanı ve Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı Murat Kurum ve farklı ülkelerden bakanlar katılırken, Uluslararası Enerji Ajansı Başkanı Fatih Birol moderatörlük yaptı.
Bayraktar, son yıllarda Kovid-19 salgını, tedarik zinciri sorunları, ticaret savaşları, doğal afetler ve Ukrayna ile İran'daki savaşlar gibi birçok kriz yaşandığını belirtti. Bölgesel çatışmaların etkilerinin küresel ekonomide hissedildiğini ifade eden Bayraktar, enerji sektörünün bu süreçte en kırılgan sektör olduğunu vurguladı. Enerji güvenliğinin yeniden tartışmaların merkezine yerleştiğini söyledi.
Bayraktar, "Enerji dönüşümü ve enerji güvenliği bir arada ilerlemelidir. Dirençli bir gelecek, daha temiz, daha çeşitli, yüksek düzeyde birbirine bağlı ve güvenli enerji sistemlerine dayanmaktadır. Türkiye, ortak geleceğimize liderlik etmeye, işbirliği yapmaya ve yatırım yapmaya hazırdır." dedi.
Tüketimdeki Ani Artışla 'Elektrik Çağına' Girildi
Bayraktar, geçen yıl küresel enerji talebinin yüzde 1,3 büyüdüğünü, elektrik talebinin ise bu hızın iki katından fazla arttığını kaydetti. Bu artışın elektrikli araçlar, veri merkezleri, artan soğutma talebi ve ekonomilerin hızlı elektrifikasyonu tarafından tetiklendiğini belirtti. "Enerji güvenliği ve iklim eyleminin el ele ilerlemesi gereken günümüzün çetin gerçekleriyle daha uyumlu, daha dirençli ve daha kapsayıcı yeni bir piyasa tasarımına ihtiyaç vardır." ifadesini kullandı.
Türkiye'nin bu dönüşümü bir fırsat olarak gördüğünü vurgulayan Bayraktar, 2035 yılı için net bir vizyon ortaya koyduklarını söyledi. İki hafta önce COP31 Dönem Başkanlığı çatısı altında, 2035'e kadar küresel nihai enerji tüketiminde elektriğin payını yüzde 35'e çıkarma hedefini duyurduklarını hatırlattı. "Geleceğin enerji sistemi giderek daha fazla elektrik odaklı, dijitalleşmiş ve merkeziyetsiz bir yapıda olacaktır." dedi.
Yenilenebilir Enerji Kapasitesi Üç Katına Çıkarılacak
Bayraktar, bugün yenilenebilir kaynakların Türkiye'nin kurulu gücünün neredeyse üçte ikisini oluşturduğunu ifade etti. 2035'e kadar yenilenebilir enerji kapasitesini üç katına çıkarma planı bulunduğunu anımsattı. Bu artışı desteklemek amacıyla, yaklaşık 30 milyar dolarlık yatırım gerektirecek 40 gigavatlık bir HVDC (Yüksek Gerilim Doğru Akım) iletim koridoru ile ulusal elektrik şebekesinin modernize edileceğini açıkladı.
Bu yeni koşulların, daha akıllı şebekeler, daha fazla dijitalleşme, daha büyük depolama kapasitesi, güçlü iletim ve dağıtım ağları ile esneklik ve direnç için yüksek yatırım gerektirdiğini belirtti.
2030'a Kadar Enerji Verimliliği İçin 20 Milyar Dolar Yatırım
Bakan Bayraktar, dünyanın yeni gerçeklerine dayanan bu mimarinin tüm değer zincirini hesaba katmayı zorunlu kıldığını ifade etti. Türkiye'yi güneş panelleri, rüzgar türbini bileşenleri, gelişmiş bataryalar ve akıllı elektrik ekipmanları gibi temiz enerji teknolojileri için bölgesel bir üretim merkezi olarak konumlandırdıklarını söyledi.
Kritik minerallerin önemine değinen Bayraktar, bu minerallere erişimi güvence altına almanın esas olduğunu, ancak sadece kaynaklara sahip olmanın yeterli olmadığını vurguladı. Türkiye'nin bu alanda kritik bir rol oynayabileceğini belirten Bayraktar, teknoloji odaklı ülkeler ve lider firmalarla aktif işbirliği yaptıklarını anlattı.
Bayraktar, "En güvenilir ve en temiz enerji tüketilmeyen enerjidir. 2030'a kadar enerji verimliliği için 20 milyar dolarlık yatırımı harekete geçirmeyi planlıyoruz." ifadelerini kullandı.
Okuyucu Değerlendirmesi
Bu haber hakkındaki düşüncelerinizi ve analizlerinizi paylaşın. Görüşleriniz diğer okurlara rehberlik eder.
Haber Size Ne Hissettirdi?
İçerik Analizi
Haberin kalitesini ve tarafsızlığını değerlendirin.