Gündem

4,5G'de Yerlilik Hedefi Aşıldı: Sıra 5G'de

28 Haziran 2026 - 11:29 Yazar: Editör Masası
2 dk okuma 21
4,5G'de Yerlilik Hedefi Aşıldı: Sıra 5G'de
Yapay Zeka Bilgilendirmesi

Bu görsel yapay zeka teknolojileri kullanılarak oluşturulmuştur. Görsel haber içeriğini temsil etmek amacıyla hazırlanmıştır.

Türkiye, 1 Nisan 2016'dan bu yana kullandığı 4,5G'de yerlilik oranını yüzde 51'e çıkardı. Böylece yüzde 45 olarak belirlediği hedefi geride bıraktı. 5G'deki hedef ise 3 yılda yüzde 60 yerlilik oranına ulaşmak.

4,5G'de Yüzde 51 Yerlilik Oranına Ulaşıldı

Türkiye, 1 Nisan 2016'dan bu yana kullandığı 4,5G teknolojisinde yerlilik oranını yüzde 51'e yükselterek, yüzde 45 olarak belirlediği hedefi geçti. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) 2025 Yılı Faaliyet Raporu'na göre, telekomünikasyon sektöründe yerli ve milli üretimi destekleme hedefi 4,5G ve 5G'de devam ediyor.

4,5G'de işletmecilere şebeke ve haberleşme hizmetlerine ilişkin yatırımlarda ilk 4 yıl en az yüzde 30, ikinci 4 yıl en az yüzde 40 ve üçüncü 4 yıl en az yüzde 45 yerli malı belgeli ürün kullanma yükümlülüğü getirilmişti. Yapılan çalışmalarla 2016'da yüzde 1'ler seviyesinde olan yerlilik oranı, geçen yıl sonu itibarıyla yaklaşık yüzde 51'i buldu. Böylece 2028'de yüzde 45 yerlilik oranına ulaşma hedefi geçen yıl sonu itibarıyla geçilmiş oldu.

5G'de Hedef 3 Yılda Yüzde 60 Yerlilik

4,5G'de elde edilen deneyimle 5G'de yerlilik hedefi daha da artırıldı. 1 Nisan 2026 itibarıyla geçilen 5G'de ilk yıl en az yüzde 50 yerlilik hedefi konuldu. Proje kapsamında ikinci yıl en az yüzde 55, üçüncü ve devam eden yıllarda en az yüzde 60 yerlilik sağlanması amaçlandı. 5G yetkilendirmesiyle getirilen yükümlülükler 30 Nisan 2029'a kadar devam edecek.

İşletmeciler, bu tarihe kadar kuracağı 5G mobil özel şebekelerde radyo ünitesi yazılımından temel radyo ünitesine, çekirdek şebekeden transmisyon şebekesine kadar yatırımlarda teçhizatlarını Milli Haberleşme Ürünü tanımına uygun ürünlerden sağlayacaklar.

KOBİ'lerin Ürünleri Kullanılacak

4,5G'de yatırımcıların şebekeye ve haberleşme hizmetlerine ilişkin yatırımlarının en az yüzde 10'unu KOBİ'lerin Türkiye'de ürettiği ürünlerden karşılama yükümlülüğü bulunuyordu. 5G'de ise bu oran en az yüzde 15'e çıkarıldı. Böylece haberleşme teknolojilerinde yerli üretimin kamu ve özel sektörle geliştirilmesi hedeflendi.

BTK'nin koordinasyonunda proje çalıştayları, odak grup toplantıları düzenleniyor. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ile BTK'nin desteğiyle kurulan Haberleşme Teknolojileri Kümelenmesince geliştirilen Uçtan Uca Yerli ve Milli 5G Haberleşme Şebekesi Projesi kapsamında prototipleri üretilen ürünlerin geliştirme süreçleri de devam ediyor.

Okuyucu Değerlendirmesi

Bu haber hakkındaki düşüncelerinizi ve analizlerinizi paylaşın. Görüşleriniz diğer okurlara rehberlik eder.

Haber Size Ne Hissettirdi?

İçerik Analizi

Haberin kalitesini ve tarafsızlığını değerlendirin.

%0
%0
%0
%0
%0
%0

Bu haberle ilgili bir sorun mu fark ettiniz? Bildiriminiz yasal ve editoryal ekiplerimizce incelenecektir.

0 / 2000

Bildiriminiz gönderiliyor, lütfen bekleyin...