Bakan Kurum: Yurt Dışından Çöp Almıyoruz
Bu görsel yapay zeka teknolojileri kullanılarak oluşturulmuştur. Görsel haber içeriğini temsil etmek amacıyla hazırlanmıştır.
- Bakan Kurum, Londra'da Türkiye'nin COP31 Başkanlığı için güven verdiğini söyledi.
- Atık ithalatıyla ilgili konuşan Kurum, yurt dışından çöp değil ham madde ithal ettiklerini belirtti.
- Geri dönüşüm oranının yüzde 37 olduğunu ve 1 Temmuz'da depozito sisteminin başlayacağını açıkladı.
- COP31 Eylem Gündemi'nde 10 öncelikli alan belirlendi; atık miktarının yüzde 50 azaltılması hedefleniyor.
- 2035 yılına kadar tekstilde kullanılan malzemenin en az yüzde 15'inin geri dönüştürülmüş olması zorunlu hale getirilecek.
Bakan Kurum Londra'da Konuştu
Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı ve COP31 Başkanı Murat Kurum, Londra İklim Eylem Haftası kapsamında İngiltere'de bir dizi temasta bulundu. Türk basınının sorularını yanıtlayan Kurum, 6 Şubat depremlerinin ardından yürütülen yeniden inşa çalışmalarının uluslararası takdir topladığını belirterek, "Milletimize evlerini iki yıl gibi kısa bir sürede teslim ettik. Türkiye'nin burada sergilediği kararlılık ve istikrarlı duruş, COP31 Başkanlığını gerçekleştirebileceğimiz konusunda güven veriyor." dedi.
Hürmüz Gerilimi ve Enerji Bağımsızlığı
Hürmüz Boğazı'nda yaşanan gelişmelere değinen Kurum, fosil yakıtlara bağımlılığın risklerinin bir kez daha ortaya çıktığını vurguladı. Yenilenebilir enerji kaynaklarına yönelmenin ve enerji bağımsızlığının stratejik önemine dikkat çeken Kurum, Türkiye'nin COP31 Başkanlığı'nın bu dönemde daha da anlam kazandığını ifade etti. "Cumhurbaşkanımızın ortaya koyduğu 2053 Net Sıfır Emisyon hedefine ulaşmak için gerekli eylem ve projeler hayata geçirilecek" dedi.
Kurulu elektrik gücünün yaklaşık yüzde 62'sinin yenilenebilir kaynaklardan oluştuğunu belirten Kurum, hidroelektrik, rüzgar ve güneş enerjisi yatırımlarının yanı sıra nükleer enerji projelerinin de sürdüğünü aktardı. Depolama kapasitesi ve şebeke altyapısının genişlediğini kaydeden Kurum, yerli elektrikli araç üretiminin enerji bağımsızlığı açısından önemine işaret ederek, "Tam bağımsız olacağım diyorsanız bunu yapmak zorunluluk haline geldi." dedi.
ABD'nin iklim politikalarına da değinen Kurum, dönüşüm sürecinin sadece hükümet kararlarıyla sınırlı olmadığını söyledi. Amerikan özel sektörünün COP31 sürecine destek verdiğini belirten Kurum, Amerikan Ticaret Odası'nın da dönüşümün gerekliliğini ifade ettiğini aktararak, "Bugün farklı kararlar alınabilir ancak önümüzdeki süreçte onlar da ister istemez bu sürece dahil olacaktır." şeklinde konuştu.
Atık İthalatı Tartışmalarına Son Nokta
Atık ithalatına ilişkin tartışmalara açıklık getiren Kurum, "Biz yurt dışından çöp almıyoruz. İthal ettiğimiz ham maddeler var. Bunlara ham madde diyoruz. Kısmen kağıt, belli plastikler geliyor. Bunları üretimde kullanıyoruz ve elimizdeki malzeme yetmiyor." ifadelerini kullandı. Türkiye'nin geri dönüşüm oranının yüzde 37 olduğunu kaydeden Kurum, 1 Temmuz itibarıyla başlayacak depozito yönetim sistemiyle bu oranın artırılmasının hedeflendiğini duyurdu.
COP31 Eylem Gündemi ve Hedefler
COP31 Eylem Gündemi kapsamında belirlenen 10 öncelikli alanı açıklayan Kurum, Sıfır Atık, temiz enerji dönüşümü, gıda güvenliği, okyanuslar ve denizler, iklim dirençli şehirler, gençlik ve eğitim, dayanıklı sağlık sistemleri, Rio sinerjisi ve yeşil sanayileşme başlıklarını sıraladı. Bu alanlarda somut hedefler ve uygulama planları oluşturduklarını belirten Kurum, atık miktarını yüzde 50 azaltmayı hedeflediklerini söyledi.
Döngüsel ekonominin yaygınlaştırılması amacıyla üretim sektöründe geri dönüştürülmüş malzeme kullanımına yönelik yeni düzenlemeler hakkında bilgi veren Kurum, "2035 yılına kadar kıyafetlerde kullanılan malzemenin en az yüzde 15'i geri dönüşümden elde edilmiş olacak. Eski malzemeyi kullanıp atmayacağız." dedi.
Türkiye'nin 2035 yılı için yüzde 35 elektrifikasyon hedefi bulunduğunu söyleyen Kurum, bu dönüşümün yeni iletim hatları, depolama sistemleri ve şebeke yatırımlarıyla destekleneceğini belirtti. "Yalnızca hedef koymak yetmez. Şebeke yatırımlarını yapmak zorundayız" diyen Kurum, temiz enerjiyle desteklenen elektrifikasyonun iklim hedeflerinin merkezinde yer aldığını kaydetti.
Tek kullanımlık plastik ürünlerin kullanımını azaltmaya yönelik yeni düzenlemelerin hazırlık aşamasında olduğunu açıklayan Kurum, plastik çatal, bıçak ve yemek kaplarının yerine geri dönüştürülebilir veya doğada çözünebilen ahşap ve kağıt bazlı ürünlerin teşvik edileceğini duyurdu. İlgili düzenlemenin eylül ayında yayımlanması bekleniyor.
Kurum, COP31'in yalnızca hedeflerin konuşulduğu bir platform olmayacağını vurgulayarak, bugüne kadar yapılan iklim zirvelerinde çok sayıda karar alındığını ancak asıl önemli olanın uygulama olduğunu söyledi. "Eğer bugün emisyonlar azaldıysa bu uygulamalar sayesinde oldu" diyen Kurum, COP31'in temel yaklaşımını "Uygulama COP'u" olarak nitelendirdi ve süreci aksiyon, uzlaşı ve diyalog üzerine kurduklarını ifade etti.
Okuyucu Değerlendirmesi
Bu haber hakkındaki düşüncelerinizi ve analizlerinizi paylaşın. Görüşleriniz diğer okurlara rehberlik eder.
Haber Size Ne Hissettirdi?
İçerik Analizi
Haberin kalitesini ve tarafsızlığını değerlendirin.