YÖK Başkanı Özvar: Kuantum Lisans Programları Planlanıyor
- YÖK Başkanı Erol Özvar, Ankara'da düzenlenen Savunma Sanayii Başkanlığı Kuantum Programı tanıtımında konuştu.
- Türkiye'nin son 20 yılda savunma sanayisinde küresel aktör haline geldiğini belirtti.
- Kuantum, yapay zeka, siber güvenlik gibi kritik teknolojilere yatırımın zorunlu olduğunu vurguladı.
- Lisans seviyesinde kuantum odaklı yeni programların hayata geçirileceğini duyurdu; ilk adım Gebze Teknik Üniversitesi ile atıldı.
- Savunma Sanayii Kuantum Protokolü imzalandı; eğitim ve araştırma altyapısının güçlendirilmesi hedefleniyor.
YÖK Başkanı Özvar'dan Kuantum Vurgusu
Yükseköğretim Kurulu (YÖK) Başkanı Erol Özvar, Ankara'da düzenlenen Savunma Sanayii Başkanlığı Kuantum Programı tanıtımında önemli açıklamalarda bulundu. Türkiye'nin son 20 yılda savunma sanayi alanında tarihi bir dönüşüm gerçekleştirdiğini belirten Özvar, ülkenin küresel ölçekte etkin bir konuma ulaştığını ifade etti.
Özvar, "Sayın Cumhurbaşkanımızın liderliğinde yürütülen güçlü vizyon sayesinde savunma sanayimiz bugün yalnızca kendi ihtiyaçlarını karşılayan bir yapı olmaktan çıkmış, geliştirdiği ileri teknolojilerle küresel ölçekte bir aktör haline gelmiştir. Artık dünyanın farklı bölgelerine savunma sanayi ürünlerinin yanında savunma sanayi ekosistemini, teşkilat yapısını ve çalışma yöntemlerini de ihraç eden bir konuma ulaşmıştır." dedi.
Savunma Sanayiinde Yeni İşbirlikleri
Özvar, Savunma Sanayii Başkanlığı ile yürütülen çalışmalar sonucunda bu yıl Ankara, Kırıkkale ve Hitit üniversitelerinde patlayıcı ve enerjetik malzemeler ön lisans programına ilk öğrencilerin alındığını açıkladı. Ayrıca Kırıkkale Silah Sanayi İhtisas Organize Sanayii Bölgesi içinde bir Silah İhtisas OSB Meslek Yüksekokulu açıldığını belirten Özvar, bu modelin diğer alanlara da yaygınlaştırılacağını söyledi.
Geleceğin Teknolojilerine Yatırım Şart
Savunma sanayisinde tam bağımsızlık için mevcut teknolojilerin ötesine geçilmesi gerektiğini vurgulayan Özvar, "Geleceğin kritik teknolojilerini geliştirebilmemiz gerekmektedir. Stratejik alanlarda dışa bağımlılığın azaltılması hatta tamamen ortadan kaldırılması, milli güvenliğimizin ve teknolojik egemenliğimizin temel şartlarından bir tanesidir." ifadelerini kullandı.
Teknolojik üstünlüğün yapay zeka, siber güvenlik, yarı iletken teknolojiler, ileri malzemeler ve kuantum teknolojileri gibi alanlarda elde edilen bilgi ve yetkinliklerle şekillendiğine dikkat çeken Özvar, üniversite-sektör işbirliğinin hayati önem taşıdığını belirtti.
Kuantum Alanında Lisans Programları Geliyor
Özvar, "Ülkemizin kuantum alanında güçlü bir insan kaynağı ve araştırma altyapısı oluşturması bir tercih değil zorunluluktur." dedi. Bu kapsamda YÖK olarak kuantum teknolojilerine yönelik yeni programlar üzerinde çalıştıklarını aktaran Özvar, "Önümüzdeki dönemde lisans seviyesinde kuantum odaklı yeni programların hayata geçirilmesini planlıyoruz. Bu süreçte fizik bölümlerimizin birikiminden yararlanarak bazı programların dönüşümü ve yeniden yapılandırılmasına başladık. İlk çalışmayı Gebze Teknik Üniversitesi ile başlattık." şeklinde konuştu.
Yüksek lisans ve doktora seviyesinde de yeni programlar açılacağını, disiplinler arası araştırmaların teşvik edileceğini ve kuantum alanında uzman akademik kadroların yetiştirileceğini kaydeden Özvar, bu adımların öncelikler arasında olduğunu söyledi.
Savunma Sanayii Kuantum Protokolü İmzalandı
Savunma Sanayii Başkanlığı, üniversiteler ve YÖK arasında imzalanan "Savunma Sanayi Kuantum Teknolojileri Stratejik Yetkinlik Geliştirme İşbirliği Protokolü" hakkında bilgi veren Özvar, protokolün kuantum hesaplama, kuantum algılama ve kuantum haberleşme alanlarında nitelikli insan kaynağı yetiştirilmesini, eğitim programlarının geliştirilmesini, araştırma kapasitesinin güçlendirilmesini ve sürdürülebilir bir kuantum ekosistemi oluşturulmasını hedeflediğini belirtti.
Protokol kapsamında ön lisanstan doktora seviyesine kadar eğitim programlarının geliştirilmesi, mevcut programların güncellenmesi, sertifika programlarının oluşturulması, disiplinler arası eğitim içeriklerinin hazırlanması ve araştırma merkezleri ile laboratuvar altyapılarının güçlendirilmesi öngörülüyor. Ayrıca burslar, staj programları, araştırma projeleri, yaz okulları ve teknik etkinlikler ile gençlerin bu alana yönlendirilmesi hedefleniyor.
YÖK Başkanı Özvar, protokole dahil edilen üniversitelerin kuantum teknolojileri ve ilgili alanlarda önemli araştırma kapasitesine sahip olduğunu vurgulayarak, üniversitelerin güçlü akademik birikimiyle Türkiye'nin kuantum ekosisteminin gelişimine katkı sağlayacağını ifade etti.
Okuyucu Değerlendirmesi
Bu haber hakkındaki düşüncelerinizi ve analizlerinizi paylaşın. Görüşleriniz diğer okurlara rehberlik eder.
Haber Size Ne Hissettirdi?
İçerik Analizi
Haberin kalitesini ve tarafsızlığını değerlendirin.