Çocuklarda Şekerli İçecek Tüketimi Yüksek Tansiyon Riskini Artırıyor
Bu görsel yapay zeka teknolojileri kullanılarak oluşturulmuştur. Görsel haber içeriğini temsil etmek amacıyla hazırlanmıştır.
- 25 yıllık araştırma, 9-16 yaş arası 25 binden fazla çocuk üzerinde yapıldı.
- Günde 2 veya daha fazla şekerli içecek tüketenlerde yüksek tansiyon riski %52 daha yüksek.
- Şekerli içeceklerin taze meyve ile değiştirilmesi riski %22 azaltıyor.
- Meyve suyunun taze meyve ile değiştirilmesi riski %19 düşürüyor.
- Uzmanlar, erken yaşta beslenme alışkanlıklarının kalıcı etkileri olduğunu vurguluyor.
Pazartesi günü yayımlanan yeni bir araştırma, çocukluk döneminde meyve suyu, gazlı meşrubat ve diğer şekerli içeceklerin tüketiminin yetişkinlikte yüksek tansiyon riskini artırabileceğini ortaya koydu.
ABD'de yapılan ve 25 yıl boyunca 9-16 yaşlarındaki 25 binden fazla kişiyi takip eden araştırmaya göre, günde yaklaşık 355 mililitrelik iki veya daha fazla şekerli içecek tüketenlerde, haftada üç porsiyondan az tüketenlere kıyasla yüksek tansiyon geliştirme riski yüzde 52 daha yüksek.
Yüksek tansiyon, kalp ve böbrek hastalıkları, felç ve demans riskini artıran önemli bir sağlık sorunu. Amerikan Kalp Derneği verilerine göre, 125 milyondan fazla Amerikalı yetişkin yüksek tansiyonla yaşıyor.
Harvard T.H. Chan Halk Sağlığı Okulu'ndan Dr. Vasanti Malik, "Erken yaşlardaki beslenme alışkanlıkları, sağlık üzerinde kalıcı sonuçlar doğurabilir" dedi. Yüksek tansiyonun artık daha erken yaşlarda görüldüğüne dikkat çeken uzmanlar, erken teşhis ve önlemin önemini vurguluyor.
Çalışma kapsamında katılımcılar, 1-4 yılda bir yiyecek ve içecek tüketimleri ile tansiyonlarını bildirdi. Araştırmacılar, farklı içeceklerin etkilerini analiz etti. Dr. Amit Khera, "Yetişkinlerde de görüldüğü gibi, hipertansiyon gelişiminde fruktozun toplam miktarı değil, hangi gıda aracılığıyla alındığı daha belirleyici. Bu nedenle şekerli içecekler ve meyve suları risk artışıyla ilişkilendirilirken, taze meyvelerde böyle bir ilişki yok" ifadelerini kullandı.
Risk azaltılabilir
Araştırmacılar, daha sağlıklı içecek tercihleriyle riskin azaltılabileceğini belirtiyor. Amerikan Kalp Derneği'ne göre, günlük bir porsiyon şekerli içeceği taze meyveyle değiştirmek yüksek tansiyon riskini yüzde 22 azaltıyor. Meyve suyunu taze meyveyle değiştirmek ise riski yüzde 19 düşürüyor. Süt veya su gibi alternatifler de riski yüzde 13 azaltıyor, ancak meyve suyunun süt ya da suyla değiştirilmesi benzer bir fayda sağlamadı.
Okuyucu Değerlendirmesi
Bu haber hakkındaki düşüncelerinizi ve analizlerinizi paylaşın. Görüşleriniz diğer okurlara rehberlik eder.
Haber Size Ne Hissettirdi?
İçerik Analizi
Haberin kalitesini ve tarafsızlığını değerlendirin.